Jak w nowym sklepie pozyskać klienta? AdWords.

Pozyskiwanie klienta – AdWords.

Wiele osób przed otworzeniem swojego pierwszego sklepu internetowego zaczyna zgłębiać zagadnienia pozycjonowania.

Oczywiście te teoretyczne – rozczytywać się w tym, co wujek Google w artykułach, blogach i forach ma do powiedzenia.

O tym czy i jak pozycjonować, co pozycjonować, z kim i dla kogo należy bowiem myśleć nie po otwarciu sklepu a już na pierwszym etapie jego działalności.

Budując asortyment, wybierając dostawców, decydując się na rodzaj sprzedaży, kanał, target musimy już myśleć o tym, jak dotrzemy do klienta.

Początkujący, raczkujący e-biznesmen bardzo rzadko może sobie finansowo pozwolić na przestoje, jego sklep powinien zacząć przynosić przychody od razu, a miło by było by i zyski też, chociaż to drugie jest znacznie trudniejsze.

Dlatego też jeśli podjęliśmy decyzję CO będziemy sprzedawać to następną po niej musi być – JAK dotrzemy do naszego odbiorcy.

Jedną z metod jest oczywiście wspomniane na wstępie pozycjonowanie, czyli w skrócie mówiąc działania zmierzające do tego, by po wpisaniu słowa kluczowego adres naszego sklepu pokazał się potencjalnemu klientowi na pierwszej stronie wyników Google.

No, od biedy drugiej, bo przecież od czegoś trzeba zacząć a pierwsza zazwyczaj jest okupowana przez sklepy o większym stażu i większym budżecie i tam nie dostaniemy się od ręki, musimy swoje odczekać.

Tylko czy pozycjonowanie jest konieczne? Oczywiście całe rzesze specjalistów od SEO będą twierdzić, że jest. Muszą, w końcu z tego żyją. A sklep żyje ze sprzedaży i to się dla niego liczy, a nie pozycja w Google. Uściślijmy – cały czas chodzi pierwszy sklep człowieka zaczynającego przygodę z e-biznesem, dysponującego ograniczonym budżetem. Bardziej doświadczony bowiem na tytułowe pytanie „Pozycjonować się czy nie?” wzruszy ramionami i odpowie „To zależy”.

Nasz wyczekiwany klient może dotrzeć do sklepu więcej niż jedną drogą, niekoniecznie przez organiczne wyniki wyszukiwania. Dużo szybciej znajdzie nas dzięki AdWords – czyli linkach sponsorowanych. Bardzo często będzie to najwłaściwszy sposób na pozyskiwanie pierwszych klientów – efekt widzimy od razu, reklamy wyświetlają się gdy tylko doładujemy konto, klient klika, wchodzi, kupuje, żyjemy dostatnio. No, prawie, bo od kliknięcia i wejścia do zakupu dzieli nas bardzo długa droga. Nazywa się ona konwersją i oznacza procent kupujących spośród klientów, którzy weszli do naszego sklepu. My płacimy Google za każde wejście, nam płaci… No właśnie ilu klientów nam zapłaci to wielka niewiadoma i zagadka. Może to być 3%, może być 1% a może być 1 na 200. Przekonamy się tylko i wyłącznie w czasie testów praktycznych, bowiem zależy to od wielu czynników, wśród których najważniejsze to chyba przyjazność i wizual sklepu oraz oczywiście cena towaru. Wadą takich testów jest ich kosztochłonność, przynajmniej jeśli wykonujemy je samodzielnie – banalnie łatwo wtedy spalić nawet spory budżet w jeden dzień i wcale nie zauważyć efektu na sprzedaży – ale testować trzeba…

Wielu początkujących bardzo zawodzi się z tego powodu na AdWords. Ich rozgoryczenie byłoby mniejsze gdyby zdawali sobie sprawę, że zazwyczaj sami są sobie winni bo właśnie sami usiłują wszystko obsłużyć.

Kampanie AdWords możemy zrobić bowiem na dwa sposoby – samodzielnie albo zlecając je firmom zewnętrznym.

Drugie wyjście to oczywiście koszt obsługi a ponoszenia takowych chcemy na początku uniknąć, jeśli coś możemy zrobić sami.

Robimy więc samodzielnie i okazuje się, że budżet znika, zakupów nie ma, koszta ponosimy i tak, nierzadko jeszcze większe niż gdyby kampanie prowadziła nam firma czy freelancer. Wymagane przy tej pracy combo AdWords + Analytics nie jest proste w obsłudze, umiejętność wyczytania z niego odpowiednich wskazówek co do poszukiwania ruchu na stronę jest jeszcze trudniejsze.

Oczywiście wielu sprzedawców w to nie chce uwierzyć, w końcu cóż trudnego może być w ustawieniu hasła reklamowego, słowa kluczowego, stawki.. Proste. Jazda samochodem też jest prosta, ale jeśli za kółkiem siedzi pięciolatek to nie ładujemy na siedzenie pasażera i nie gnamy autostradą.

Reasumując, tę ścieżkę docierania do klienta lepiej pozostawić profesjonalistom i zapłacić za ich usługę niż uczyć się samemu, bo będzie to bardziej kosztowne.

Ale nadal nie wiemy jednak czy AdWords w NASZYM przypadku będzie lepszy niż pozycjonowanie…

No i za darmo się nie dowiemy.

W niektórych branżach koszt frazy będzie bardzo wysoki, szczególnie jeśli będziemy chcieć zaistnieć na frazę zbyt ogólną, co w zasadzie nie ma sensu ale jest częstą przypadłością początkujących sklepów. W takim przypadku pozycjonowanie będzie tańsze, mimo że skutek przyniesie dopiero za np. 3 miesiące, a linki sponsorowane możemy sobie darować.

Z kolei frazy niszowe, sklepy specjalistyczne, mogą mieć niskie koszty frazy a co ważniejsze wysoką klikalność i konwersję.

W przybliżeniu można powiedzieć, że jeśli działamy na narzucie (marży sklepu) poniżej 30% AdWords okaże się dla nas zbyt drogą metodą pozyskiwania klienta. W przybliżeniu – bo ta wartość zależy od stawki CPC jaką płacimy Google za kliknięcie, od tego ile osób zakupi u nas towar (konwersja na sprzedaż) i od tego, kiedy go zakupi, bo przecież jest jeszcze coś takiego jak remarketing a zarobić możemy też na tym, że zyskamy stałego klienta, nawet jeśli na pierwszym zakupie wyjdziemy na zero…

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi czy lepsze, gorsze, droższe, tańsze do pozyskiwania klienta są AdWords czy wyniki organiczne, czyli obecność w TOP Google.

Na pewno jest wiele argumentów za prowadzeniem w początkowej fazie działalności sklepu kampanii AdWords, głównie z tego prostego powodu, że pozycjonowanie wymaga czasu, a tu mamy efekt od razu. Na pewno też wiele sklepów, szczególnie integrowanych z hurtownią czy działających w modelu dropshipping, cierpi na początku na brak treści unikalnych, co znacznie utrudnia ich pozycjonowanie.

Rozważania teoretyczne nie przydadzą się tu na wiele chociaż oczywiście dobrze jest poświęcić kilkadziesiąt godzin na lekturę fachowych i specjalizowanych blogów i for poświęconych marketingowi internetowemu by mieć pojęcie o działaniu narzędzi, jakimi będziemy się posługiwać.

Potem jednaj najbezpieczniej przyjąć, że informacje praktyczne przyniesie nam kampania testowa AdWords, gdzie na spokojnie prześledzimy zachowania konsumentów, nierzadko ulepszymy proces zakupowy, dopracujemy ofertę, lepiej ją stargetujemy.

Musimy się tu liczyć z wydatkiem 300-500 PLN ale pomoże nam to podjąć decyzje dotyczące pozyskiwania klientów do naszego sklepu, czyli kluczową dla powodzenia biznesu.

A co z pozycjonowaniem? Jest w końcu konieczne czy nie? Zazwyczaj absolutnie tak, bo niby czemu mamy rezygnować z jednego z kanałów pozyskiwania klienta? Jednak na pewno przynosi ono skutek wolniej niż AdWords, więc początkową fazę naszej działalności lepiej oprzeć na innych źródłach.

Zresztą i same linki sponsorowane to nie jedyne metody pozyskiwania klienta u rozpoczynających swą działalność sklepów. Ale o tym – i o tym na co uważać przy pozycjonowaniu – następnym razem.

Hubert

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*