Jaką branżę wybrać do handlu w sieci? Czy branża erotyczna ma sens?

https://pixabay.com/pl/users/justynafaliszek-11486938/

Przeglądając fora internetowe (do których większość społeczeństwa wydaje się sięgać coraz rzadziej), grupy dyskusyjne na mediach społecznościowych, wątki pod artykułami odnośnie sprzedaży – bardzo często padają pytania, w stylu: “W jaką branżę opłaca się wejść?”; “Gdzie można uzyskać dobre marżę?” (choć oczywiście ludzi interesuje bardziej ‘narzut’); “Czy warto sprzedawać X/Y“; są również bardzo często inne , podobne, proste pytania o różne branże w tym erotyczną z artykułami dla dorosłych (ale do tego przejdziemy póżniej).

Postarajmy się odpowiedzieć na te pytania. Najpierw ogólnie a póżniej bardziej szczegółowo – jak w ogóle potraktować podejście do handlu, głównie tego internetowego.

Zacznijmy od zupełnie innej strony zastanawiając się: Dlaczego ludzie zadają tego typu pytania?. Każdy chce prostego przepisu. Prostej rady. Skro żyjemy w świeci dualizmu dlaczego nie miałoby być odpowiedzi takiej samej jak w przypadku pytania o kolor? Przecież to jest proste – to jest kolor niebieski a to zielony. Wszystko jasne. Mało ludzi będzie się spierało, że jest inaczej. Jak to jest że w biznesie i omawianym tutaj handlu jest inaczej? Dlaczego odpowiedzi nie są jednolite? Dlaczego czasem mówi się że biznes jest nieintuicyjny?

Pytań się zaczyna mnożyć, więc zatrzymajmy się i spróbujmy znaleźć jakiekolwiek odpowiedzi.

  1. Weź pod uwagę lub załóż że biznes to Gra. Jakie to niesie konsekwencję? Są gracze którzy ze sobą rywalizują (przedsiębiorcy). Jest strategia. Są ruchy w grze (działanie). Jest wygrana (zysk). W grze na podium nie mogą być sami zwycięzcy, tak samo w biznesie. Ktoś zajmie pierwsze, ktoś drugie, inni następne miejsca.
  2. Jeśli tak popatrzymy na sprawę, jak można oczekiwać że ktokolwiek napisze coś sensownego, odpowiadając na pytania w stylu “gdzie można uzyskać dobry narzut?” lub “w jaką branżę opłaca się wejść?”. Przecież to podkopywanie własnej pozycji. Najczęściej odpowiedzi na takie pytania są po prostu bezwartościowe. Wypowiadają się osoby które w życiu nie handlowały w tej konkretnej branży lub co najlepsze w ogóle nie prowadzą działalności lub nawet celowo wprowadzą w błąd. Czy na takich radach ktokolwiek kto zadaje pytania chce polegać i nimi się sugerować? Czy w tej sytuacji można oczekiwać innej porady? Odpowiedzi się nasuwają same. Po co więc zadawać takie pytania?
  3. Powyższe to dopiero początek góry lodowej, ponieważ wiele ludzi to tak naprawdę rozumie i dla nich otwierają się zupełnie inne drzwi? jakie? Analiza i działania. Nie liczyć na poradach anonimowych znawców każdej branży tylko samemu: przeanalizować ceny, poszukać, policzyć, popróbować, potestować, popytać, podzwonić, zastanowić się gdzie i jak się reklamować, założyć budżet na reklamę, cały czas sprawdzać koszty, próbować inną metodę, spróbować nawiązać współpracę, mówić o tym wszystkim dookoła – znajomym i nieznajomym, obserwować innych i naśladować ich ruchy, itd… cały czas! Tu zaczyna się przedsiębiorczość. Nie jest nią założenie sklepu i czekanie na klientów. Szczególnie w poruszanych tu tematach jak dropshipping. Ponieważ każdy tu ma takie same szanse. Więc trzeba pamiętać że graczy… jest wielu.

“Czy opłaca się wejść w branżę erotyczną?”

To na początku znów ogólnie – a w którą branżę się nie opłaca? PKB Polski nieustannie rośnie. Jesteśmy obecnie krajem rozwijającym się. Mało która branża nie odnosi rekordów swoich obrotów (łącznych). Pytanie jaki mamy pomysł na swój biznes, jak go zrealizujemy w porównaniu do innych Graczy. Czy wywalczymy pracą swój kawałek tortu.

Hurtownia EroPlace.pl, marka firmy Entropia, rozpoczęła działalność w lutym 2014 roku. Posiadała wówczas ok 100 SKU sprzedawanych produktów. Obecnie (wrzesień 2019 rok) przekroczyła ponad 4000 SKU i nadal zamierza wdrażać kolejne produkty ze względu na rozszerzanie się zainteresowania konsumentów tego typu produktami. Hurtownia ma sygnały od swoich Sprzedawców, że klienci są świadomi coraz bardziej konkretnych (globalnych) marek w branży erotycznej – i ich poszukują. Mają coraz większość świadomość aspektów higienicznych, prozdrowotnych (niektórych produktów, np. kulek gejszy do ćwiczenia mięśni kegla, masażerów prostaty, itp), wymogów jakościowych. Co za tym idzie wzrasta zainteresowanie artykułami dla dorosłych. Niektóre źródła określają ok 30% r/r wzrostu zainteresowania produktami erotycznymi w Polsce.

Według słynnego narzędzia do analizy sprzedaży Allegro, sam tylko dział Zdrowie/Erotyka (w którym zawiera się tylko część produktów sprzedawanych przez hurtownię EroPlace.pl, wiele produktów można z powodzeniem zawrzeć w innych działach) określa kwotę sprzedanych produktów (w terminie 20.08.19-18.09.19) na ponad 5,2 mln zł. Nie zapominajmy o produktach w innych kategoriach, jak również o tym, że Allegro to obecnie tylko część sprzedaży. Do tej kwoty dochodzą sklepy internetowe. Ze względu na duże koszty prowizji w serwisie Allegro, sprzedawcy coraz częściej z powodzeniem zachęcają do kupowania poprzez stronę WWW swojego sklepu (przykładowo hurtownia ma klientów którzy nie mają nawet konta na allegro). Ta część z kolei to tylko sprzedaż online. Niektórzy sprzedawcy posiadają dodatkowo stacjonarne sklepy dla dorosłych, gdzie sprzedaż jest prowadzona hybrydowo (część produktów dostępnych na miejscu, część do zamówienia poprzez dropshippingowy sklep internetowy). Ostatecznie dochodzimy do rynków zagranicznych gdzie klienci EroPlace.pl również z powodzeniem prowadzą sprzedaż.

Czy więc warto wejść w branżę erotyczną? Oczywiście. Jest to bardzo dynamicznie rozwijająca się branża. Trzeba mieć oczywiście plan działania oraz pomysł na to jak zaistnieć w świecie sprzedawców tej branży.

Daleko nam oczywiście w obrotach do krajów takich jak UK, nie wspominając o USA czy Japonii. Czy nie jednak naśladujemy ich w każdej branży i wyrównujemy dzielące nas różnice? Może warto już teraz zająć pozycję.

Rady na koniec:

  1. Nie szukaj prostych odpowiedzi.
  2. Nie sugeruj się opiniami innymi. Doceń swoją kreatywność.
  3. Lecz ucz się od tych którzy osiągają lepsze wyniki niż Ty. Nie koniecznie przez szkolenia, wystarczy obserwować.
  4. Szukaj nieszablonowych rozwiązań. Skoro wszyscy postępują tak samo, to jeśli Ty zrobisz coś w inny sposób to będziesz się wyróżniać.
  5. Cały czas testuj – tylko tak zobaczysz co działa a co nie.
  6. Pamiętaj jednak i bądź pokorny, że jeśli coś zrobiłeś i to nie działa – to nie oznacza że generalnie nie działa. Może źle to robisz i albo musisz się tego nauczyć albo w ogóle spróbować z innej strony.
  7. Pamiętaj nikt nie da Ci za darmo lub sprzeda za niską cenę recepty na sukces.

Mariusz Dzieża

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*