Podstawowe błędy przedsiębiorców

Concept_Construction_cropped-resized-600

Istnieje wiele mitów, które towarzyszą młodemu przedsiębiorcy. Jeśli mity te towarzyszą ‘weteranowi’ świadczy to o tym, że zapewne na swoim koncie ma klęski, które niczego go nie nauczyły w poprzednich interesach i zapewne właśnie zmierza do kolejnej. Przyjrzyjmy się najpopularniejszemu i najbardziej błędnemu:

“Aby sprzedawać trzeba mieć gotowy produkt”

Właśnie wpadłeś na genialny pomysł – stworzysz produkt bądź usługę. Nieważne jaką – może to być sprzedaż śmiesznych koszulek z własnymi rysunkami czy usługa polegająca na strzyżeniu trawnika. Logika podpowiada, że należy kupić odpowiednie urządzenia, stworzyć produkt oraz postawić na odpowiednią reklamę i rozpocząć sprzedaż. Niestety biznes nie rządzi się logiką. W tym momencie straciłeś zapewne dużo pieniędzy oraz czasu. Produkt czy usługa może się okazać klapą lub w najlepszym przypadku – nie spełniającą naszych oczekiwań co do wielkości sprzedaży.

Szczegółowo wygląda to tak: tworzysz biznes plan, wyliczasz ile będziesz sprzedawał i ile zarabiał. Masz w sobie dużo energii i chęci. Nakręcony potencjalnymi zyskami wydajesz pieniądze na urządzenia i półprodukty (lub walczysz o dotację). Uczysz się obsługiwać urządzenia, programy komputerowe, itd. Negocjujesz warunki z dostawcami. Poświęcasz czas na konstrukcję i produkcję usługi/produktu. Zlecasz wykonanie idealnej strony internetowej.  Tworzysz reklamę – reklamujesz swój biznes na facebooku. Co chwilę coś poprawiasz, bo nie jest na tyle idealne na ile byś chciał. Jesteś prawdziwym biznesmenem. Mija pół roku. Szczęśliwy rozpoczynasz sprzedaż i…nic. Sprzedaży nie ma. Jesteś rozczarowany. Jeśli nie masz odpowiednio dużo zapału – stwierdzasz że jesteś fatalnym przedsiębiorcą i tak kończy się Twoja przygoda z własną firmą. Prawda jest taka, że jesteś dobrym przedsiębiorcą – tylko sprzedawać trzeba się nauczyć a konstruować biznes powinieneś trochę inaczej. Jak to zrobić?

Spróbuj sprzedać produkt czy usługę której jeszcze nie masz. Jeśli Ci się uda – oznacza że, warto zrobić kolejny krok – zainwestować pieniądze i czas. Stwórz squeeze page’a aby wyciągnąć kontakt do potencjalnych klientów – zapytaj ich czy taki produkt jak jest w Twojej głowie sprosta ich wymaganiom. Może się okazać że ich potrzeby są całkiem inne niż Ty zakładałeś. Wyślij projekt swojej koszulki na różne fanpage na FB poświęcone podobnej tematyce aby zobaczyć czy komuś się spodobają w ogóle Twoje koszulki i czy żarty na nich, będą innych śmieszyły tak jak Ciebie. Roznieś ulotki z ofertą strzyżenia trawy po swojej dzielnicy. Sprawdź czy ktokolwiek zadzwoni – po co Ci od razu droga kosiarka? Jeśli ludzie zaczną dzwonić – poinformuj ich że masz mnóstwo pracy i najbliższy wolny termin masz za 2 tygodnie i dopiero wtedy kup kosiarkę 🙂 

Jednym zdaniem – zanim poświęcisz się faktycznej pracy – sprawdź czy warto. Nie analizuj, nie prognozuj, nie twórz niepotrzebnie produktu, który będzie tylko dla Ciebie. Nie zakładaj, że to, że Tobie się coś podoba, jest fajne, według Ciebie ma sens – że inni będą podzielali Twoje zdanie. Tłum zachowuje się inaczej niż jednostka.

Działaj! Wypuść niepełny produkt, strona internetowa nie musi mieć wszystkich funkcji, wystarczą te najbardziej potrzebne. Dokończysz je później. Nie inwestuj w dwadzieścia produktów, spróbuj sprzedać jeden model – najlepiej nie posiadając go fizycznie. Po prostu naucz się sprzedawać nie zaciągając kredyt na całe życie. Jeśli nie trafisz w branżę, czas, zadłużysz się, popełnisz inne błędy- sprawisz że zrazisz się do prowadzenia firmy a być może za 5 lat byłbyś drugim Steve’m Jobs’em gdybyś zaczął inaczej 😉

Ludzie boją się tego typu działań, ponieważ sądzą że to nie moralne lub że stracą potencjalnego klienta. Lepiej stracić potencjalny mały zysk, niż ponieść faktyczną dużą stratę finansową i zapał. Poza tym, oferując coś czego nie mamy, sprawiamy że lepiej odpowiemy na potrzeby naszych klientów. Nie tracimy ich, zgłoś się później do nich z lepszym produktem, dopasowanym do nich. Pamiętaj, że produkt robisz dla klienta a nie dla siebie.

Sposobem na naukę sprzedaży jest również rozpoczęcie sprzedaży w modelu dropshipping – gdzie nie musisz posiadać towaru a ryzyko kapitałowe przeniesione jest na hurtownie/dostawcę. Tą tematyką zajmuje się właśnie blog e-dropshipping.pl. Sprzedaży można się nauczyć – lepiej się nauczyć jak najmniejszym nakładem finansowym, gdyż tutaj błędy mogą być bardzo kosztowne..

Mariusz Dzieża

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*