Wywiad ze specjalistą ds. marketingu i reklamy

imgres

Dziś na kilka pytań (w tym uwzględnione pytania od naszych czytelników) odpowie Mariusz Dzieża, specjalista ds. Marketingu i reklamy. Tematem rozmowy jest promocja biznesu w modelu wykorzystującym dropshipping.

e-dropshipping: Czy dropshipping to odpowiedź na wszystkie problemy przedsiębiorcy?

Mariusz Dzieża: Oczywiście, że nie! Dropshipping jest znacznym ułatwieniem prowadzenia firmy w dzisiejszych czasach, natomiast same działania około-biznesowe wyglądają niemal identycznie jak podczas prowadzenia tradycyjnej działalności gospodarczej.

e-dropshipping: Czyli to że firma nie musi inwestować w towar, nie oznacza od razu sukcesu?

Mariusz Dzieża: To, że przedsiębiorca nie inwestuje w towar gwarantuje jedynie, że nie padnie ofiarą nietrafionego zatowarowania, natomiast nie gwarantuje sukcesu. Zaopatrując się w tradycyjnej hurtowni, trzeba wybrać asortyment, zapłacić – zazwyczaj tu i teraz (odchodzi się od odroczonych terminów płatności). Jednak stworzenie znanej i cenionej przez klientów marki a przede wszystkich dotarcie do tych klientów to całkiem inna kwestia.

e-dropshippingTutaj dochodzimy do tematu właściwego, czyli reklamy swojego biznesu – opartego o dropshipping. 

Mariusz Dzieża: Dokładnie. Same działania wyglądają podobnie jak w przypadku tradycyjnego biznesu. Musimy mieć cel i wizję, na tej podstawie budujemy strategię oraz planujemy działania marketingowo-promocyjne. Musimy wiedzieć, co chcemy osiągnąć oraz zaplanować ciekawy sposób na osiągnięcie tego celu. Dziś, nie wystarczy stworzyć sklep internetowy lub wystawić aukcje na Allegro. Niemal każda branża jest tak oblegana, że nawet jeśli będziemy mieć ciekawy i tani asortyment niekoniecznie będziemy musieli zostać zauważeni.

e-dropshippingW takim razie co należy robić aby zostać zauważonym, docenionym no i oczywiście aby mieć satysfakcjonującą sprzedaż? Jakieś rady dla początkujących?

Mariusz Dzieża: Można przyjąć wiele strategii w której budujemy swoją markę. Każda branża jest oczywiście inna i ciężko tutaj zaserwować jeden gotowy przepis. W dyskusji skupiamy się na sprzedaży w sieci a więc strategie muszą być nakierowane na Internet. Jednym z najprostszych rozwiązań jest oczywiście inwestycja w wyszukiwarki internetowe. Najbardziej znane narzędzie to Google AdWords. Kampanię reklamową można stworzyć samemu w prosty sposób bądź zlecić stworzenie takowej firmie zewnętrznej (odpłatnie). Innym, podobnym rozwiązaniem są sieci affiliacyjne – tutaj korzystamy z usług po stronie Reklamodawcy. Ciekawym i rosnącym na znaczeniu rozwiązaniem jest również inwestycja w porównywarki cenowe. Sposobów i narzędzi na promowanie swoich produktów jest naprawdę wiele, ciężko wymienić wszystkie..

e-dropshippingWszystkie które wymieniłeś polegają na inwestycji pewnych środków pieniężnych a czy są jakieś darmowe metody?

Mariusz Dzieża: Wymieniłem je, ponieważ mają one dość dużą skuteczność. Dodatkowo, skoro firma nie jest zmuszona do inwestycji w towar myślę że warto (a wręcz jest konieczne) aby przedsiębiorca przeznaczył fragment budżetu na reklamę. Inaczej ciężko będzie mu przebić się przez grono konkurentów.

Odpowiadając jednak na zadane pytanie. Jak najbardziej! Jest dużo sposobów na promowanie swojego biznesu. Trzeba być jednak kreatywnym. Najważniejszą ideą przyświecającą wszystkim pomysłom, musi być tylko jedna myśl: “sprawić aby klient chciał korzystać akurat z naszej oferty, czuł się z nami związany”. Aby to osiągnąć można prowadzić symultanicznie ze stroną sklepu np. autorski blog. Na takim blogu, firma może recenzować produkty, testować je, pytać klientów o zdanie, robić konkursy, przeprowadzać ankiety zadowolenia z towaru oraz badać zapotrzebowanie. Płynącym wprost z zachodu pomysłem jest prowadzenie dodatkowo vlogu bądź kanału na YouTube gdzie można recenzować produkty poprzez nagrania video. Nie można zapomnieć oczywiście o mediach społecznościowych (typu Tweeter, Facebook, GoldenLine, itd).

Nie chodzi o to aby skorzystać z wszystkiego na raz. Ważne aby dobrać narzędzia do branży i gdy się już je wybierze, pamiętać aby z nich korzystać! Wiele firm zakłada funpage na Facebooku, zbiera przykładowo 1000 fanów a później zamieszcza post raz na rok. To jest oczywiście zmarnowany potencjał.

e-dropshippingW przypadku dropshippingu wsparcie dostarcza również hurtownia dropshippingowa, prawda?

Mariusz Dzieża: Tak. Hurtownie dropshippingowe w Polsce działają coraz bardziej profesjonalnie. Często do sprzedawanych produktów hurtownie dostarczają zdjęcia, opisy, nagrania wideo – zarówno bezpośrednio od producenta jak i swoje własne. Ułatwia to w znaczący sposób tworzenie materiałów promocyjno-reklamowych. Często wystarczy zgoda na wykorzystanie materiałów poprzez umowę dropshippingową, bez żadnych opłat oraz wymogów wielkości sprzedaży.

Drugim ważnym elementem jest to, że hurtowni dropshippingowej bardziej zależy na swoim kliencie (przedsiębiorcy) niż tradycyjnej hurtowni. W tradycyjnej hurtowni, firma kupuje towar – płaci – po czym hurtowni nie interesuje co się stanie z towarem i czy w ogóle się sprzeda. Problem zostaje ze sprzedawcą. W rozwiązaniu dropshippingowym, hurtownia zyskuje kiedy zyskuje sprzedawca – hurtownia dropshippingowa jest więc bardziej skłonna doradzić sprzedawcy, podrzucić pomysł – gdyż wiąże ich wspólny biznes.

e-dropshippingDo rozmowy jeszcze wrócimy i zapytamy o szczegóły związane z reklamą i promocją. Czy jest jeszcze coś co doradziłbyś osobom rozpoczynającym przygodę w dropshippingu?

Mariusz Dzieża: Hm.. myślę,  że każdy kto rozważa otwarcie swojego e-sklepu bądź drobnego biznesu powinien zacząć od dropshippingu. Nie jest wymagany duży kapitał na start, koszty są znacznie mniejsze. Dropshipping jest swoistym wprowadzeniem w świat działalności gospodarczej. Można się sprawdzić – zarówno swoją przedsiębiorczość jak i zweryfikować umiejętność planowania i dążenia do celów. Pozdrawiam! 🙂

Mariusz Dzieża

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*